Lokala Regler

Håll extra koll på de Lokala Reglerna. Det kan löna sig!

Det har ju som bekant kommit många nya "allmänna regler" - och en del av det vi tidigare hade som lokal regel är nu reglerat i de nya golfreglerna.

Regelkommittén

LOKALA REGLER FÖR FALKENBERGS GK

Golf spelas enligt gällande Regler för Golfspel. Spel- och tävlingshandboken kapitel 1, handicapreglerna och amatörreglerna samt följande Lokala regler och tillfälliga regler:

LOKALA REGLER OCH TILLFÄLLIGA LOKALA REGLER

Tillfälliga lokala regler finns anslagna i entrén i klubbhuset och här nedan

Därutöver gäller följande lokala regler för allt spel på klubben såvida inget annat anges i samband med en enskild tävling. För den fullständiga svenska texten till en lokal regel där hänvisning är till Modell för lokal regel, se Spel och tävlingsinfobanken på SGF:s hemsida under Lokala regler.

PLIKT FÖR BROTT MOT LOKAL REGEL (om inget annat sägs i den lokala regeln):

Allmän plikt (förlust av hål i matchspel eller två slags plikt i slagspel).

1. Out of bounds (Regel 18.2)

Bansidans asfalterade kant av vägen till höger av hål 2 definierar banans gräns.

2. Onormala banförhållanden (Regel 16.1)

a) Mark under arbete (MUA)

1 Alla områden som identifieras av blå pinnar eller omslutes av vit linje är MUA.

Områden definierade av vit linje och markerade med blå pinne med grön topp är spelförbudszoner vilka ska behandlas som onormala banförhållanden. Lättnad utan plikt för störande inverkan av spelförbudszon måste tas enligt Regel 16.1f.

3 Myrstackar på banan är mark under arbete varifrån spel är förbjudet. Spelaren får ta lättnad, utan plikt.

4 Områden i bunkrar där sand har förts bort av rinnande vatten vilket gett upphov till djupa fåror genom sanden är mark under arbete. Störande inverkan föreligger inte som bara ger störande inverkan på spelarens stans.

5 MUA inkluderar berg i dagen på områden som klippts till fairwayhöjd eller lägre

b) Oflyttbara tillverkade föremål

Ett ungt träd identifierat med stödpinne är spelförbudszon.

Om en spelares boll ligger var som helst på banan, utom i ett pliktområde, och den ligger i eller vidrör ett sådant träd eller att ett sådant träd ger störande inverkan på spelarens stans eller området för den avsedda svingen måste spelaren ta lättnad enligt Regel 16.1f.

Spelare kan ta paus på högst 8 minuter vid kiosken. Spelarna bör dock bege sig till hål nr 10 senast, när bakomvarande boll lämnar greenen på hål nr. 9.

Beslutade av Falkenbergs GK:s Regel & Handicap kommitté 2024-03-12