JUNIORAKADEMI

Juniorakademins vision är att erbjuda en professionell året-runt juniorverksamhet för alla, där framtid, balans, gemenskap och glädje står i centrum tillsammans med golfen.

I vår verksamhet är varje juniors individuella utveckling viktig i balans med gruppens gemenskap. Vi vill att juniorerna skall ha kul, lära sig nya saker och få nya kompisar därför jobbar vi aktivt med att skapa en stark gemenskap mellan alla junior, tränare, ledare och föräldrar i vår verksamhet.

Denna gemenskap sträcker sig över ålder- och erfarenhets-/kunskaps nivåer.

Vår verksamhet bygger på att se varje juniors utveckling men att vi tillsammans är starka och det är tillsammans vi alla utvecklas!

Välkomna till Falkenberg Golf Academys Juniorakademi på Falkenbergs GK!

ELIT

Elitspelarna på Falkenbergs golfklubb är både många, duktiga och engagerade!

Vi har i dagsläget elitspelare på olika internationella tourer. Utöver det har vi ett 20-tal juniorer som spelar olika nationella tourer och turneringar.

Att ha Elitspelare ställer krav på både klubbens engagemang och våra tränare. Vad gäller tränarna har vi några av landets bästa - och det skapar trygghet och utveckling för våra Elitspelare. Från klubbens sida bidrar vi med ekonomiskt stöd, som ger möjligheter till tävling, träning och coaching.

Jens Dantorp

Vår "mest kände manliga Elitspelare" är Jens Dantorp.

Han är redan etablerad spelare på tourerna.

Jens är en härlig, social och mycket trevlig kille, med bägge fötterna på jorden. Samtidigt är han mycket målmedveten och driven mot sina mål. Han drömmer självklart om att få medverka i Ryder Cup och vinna "någon, eller flera, Major-tävlingar".

Vad gäller dessa mål vill vi gärna se dem uppfyllda - det vore sååååå häftigt!

Jens Dantorp

Elin Arvidsson

Elin har har varit medlem och representerat Falkenbergs Golfklubb från det att hon började spela golf år 2001.

Efter 3 år på Riksidrottsgymnasiet i Golf, Ljungbyhed, fick hon fullt scholarship på Texas Tech University där hon spelade för universitets damlag under fyra år. Elin avslutade sina studier våren 2015 med en examen i Media och Kommunikation.

Till säsong 2021 har Elin full kategori på Symetra Tour, undertouren till LPGA, och får därmed spela alla årets tävlingar, totalt 24 tävlingar med en total prissumma på drygt 35 miljoner kronor. Hennes framtida mål är att nå högsta touren - LPGA.

Om du är intresserad av att läsa om Elins tid på Texas Tech men även som professionell golfspelare kan du läsa hennes blogg på: www.elinarvidsson.com

Du kan även följa henne på sociala medier:
Facebook: Elin Arvidsson Golf
Instagram: @elinarvidss

Är du eller någon du känner intresserad av att studera och spela golf på college?
Har du frågor om att plugga och spela golf på universitet i USA, kontakta Elin, hon svarar gärna på dina frågor.
E-post: elin.arvidsson@hotmail.com

Elin Arvidsson

Max Helgesson

Vår andre stora manliga profil är Max Helgesson. Han har stora planer, drömmar och mål. Ett av hans mål är att få vara med i Ryder Cuplaget - Det är ett mål det!

Hur och när började du golfa?

Den stora satsningen på golf kom när jag började gymnasiet då jag valde att börja på Aspero Idrottsgymnasium där vi kombinerade skolan med golf. Vi fick träna fyra timmar i veckan med en coach som hjälpte oss med allt inom golfen.

Det var under dessa år som jag verkligen kände att jag ville ha golfen som mitt yrke. Jag utvecklades enormt mycket och jag bestämde mig för att fortsätta med att kombinera golf med skolan.

Vart vill du komma med din golf?

Mitt mål är att spela på europatouren där många av världens bästa spelare håller till eftersom att jag vill mäta mig med de bästa.

Följ hans framfart på olika tourer och tävlingar i jakten på målet.

Max Helgesson

Joel Sylvén

Joel går på College i USA. Han går på anrika UMSL - University of Missouri, St Louis (Klicka här-du länkas till deras hemsida)

Här kan du följa Joels framfart i Sverige - KLICKA HÄR

Här kan du följa Joels amatörstatus i världen - KLICKA HÄR

Joel har många olika målsättningar med några lite tydligare mål - ett av dem är att komma ut på Europatouren och/eller PGA-Tour... Vi tror nog att han snart är där.

Lycka till Joel!

Joel Sylvén