Olycka på banan

Publicerat: 2023-07-17 15:20 - Skrivet av Mikael Norman

Information kring olyckan som inträffade på banan idag, måndag.

Vid 10.40-tiden kom utan förvarning ett blixtnedslag vid håll 11:s green och hål 16:s utslag. Flera personer befann sig i dess närhet och en spelande gäst träffades olyckligt av blixten. Den stora tryckvåg som uppkom gjorde att ytterligare en spelare föll omkull. En snabb insats påbörjades. Ambulans påkallades, hjärt- och lungräddning startades omgående av spelare. Klubbens hjärtstartare hämtades från kiosken och var på plats inom några minuter. Ambulansen var snabbt på plats och slussades in på banan av personal och funktionärer. Livräddande insats pågick tills personen avfördes med ambulans till sjukhus. I skrivande stund vet vi att personen är svårt skadad men inget om utgången, så vi kan bara hoppas. Vi kan också konstatera att alla berörda ute på plats gjort en fantastisk insats.

Tävlingen avbröts omgående och tävlande samlades i restaurangen, där klubben bjöd på kaffe/te. Det fanns möjlighet att samla sig och stötta varandra i den svåra situationen. Läkare på plats höll också en kort info om läget för alla som var på plats.

Klubbledning har efter övervägande fattat beslut om att genomföra kommande tävlingar under golfveckan.